ISO 9001:2015 standarta 10.3. punkts: Nepārtraukta uzlabošana

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001:2015 standarta 10.3. punkts nosaka, ka organizācijai ir jāīsteno nepārtrauktas uzlabošanas process. Nepārtraukta uzlabošana ir process, kurā organizācija pastāvīgi izvērtē savu darbību un meklē iespējas to uzlabot. Ir svarīgi ievērot šīs prasības, jo tās palīdz organizācijai:
  • Uzturēt augstu kvalitātes līmeni.
  • Atbilst klientu vajadzībām un cerībām.
  • Sasniegt savus biznesa mērķus.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu ISO 9001:2015 standarta 10.3. punkta prasības, organizācijai jāveic šādas darbības:
  1. Izstrādāt politiku un plānus nepārtrauktai uzlabošanai. Politikā un plānos jāiekļauj mērķi, uz kuriem organizācija vēlas koncentrēties, kā arī darbības, kas tiks veiktas, lai sasniegtu šos mērķus.
  2. Nodrošināt, ka visi darbinieki ir apmācīti un informēti par nepārtrauktās uzlabošanas procesu.
  3. Veikt regulārus uzlabošanas pasākumus. Uzlabošanas pasākumi var būt gan lieli, gan mazi. Svarīgi ir veikt regulārus uzlabošanas pasākumus, lai nodrošinātu, ka organizācija pastāvīgi tiek uzlabota.
C. Rīki un metodes
Nepārtrauktas uzlabošanas procesā var izmantot dažādus rīkus un metodes, piemēram:
  • KVSS pārskatus. Pārvaldības pārskatos tiek apspriesta KVS darbība un tiek izstrādāti uzlabošanas pasākumi.
  • Risku un iespēju analīzi. Risku un iespēju analīze palīdz identificēt jomas, kurās KVS var tikt uzlabota.
  • Klientu apmierinātības mērījumus. Klientu apmierinātības mērījumi palīdz organizācijai saprast, vai tā atbilst klientu vajadzībām.
  • Iekšējos auditus. Iekšējie auditi palīdz identificēt KVS nepilnības, kuras var tikt uzlabotas.
D. Dokumentācija
ISO 9001:2015 standarts nenosaka obligātu dokumentāciju, kas jāveic, lai izpildītu 10.3. punkta prasības. Tomēr organizācijai var būt nepieciešams dokumentēt šādas lietas:
  • Nepārtrauktās uzlabošanas politiku un plānus.
  • Uzlabošanas pasākumus, kas ir veikti vai tiks veikti.
  • Uzlabošanas rezultātus.
Procedūrā un protokolos jāiekļauj šāda informācija:
  • Nepārtrauktās uzlabošanas procesa mērķi un uzdevumi.
  • Nepārtrauktās uzlabošanas procesa īstenošanas metodes.
  • Nepārtrauktās uzlabošanas procesa mērījumi un kontrole.
E. Auditoru pārbaudes

ISO 9001:2015 standarts nenosaka obligātu dokumentāciju, kas jāveic, lai izpildītu 10.3. punkta prasības. Tomēr organizācijai var būt nepieciešams dokumentēt šādas lietas:

Nepārtrauktās uzlabošanas politiku un plānus. Procedūrā jāiekļauj šāda informācija:

  • Nepārtrauktās uzlabošanas mērķi un uzdevumi.
  • Nepārtrauktās uzlabošanas procesa īstenošanas metodes.

Nepārtrauktās uzlabošanas pasākumus. Procedūrā jāiekļauj šāda informācija:

  • Nepārtrauktās uzlabošanas pasākumu mērķi un uzdevumi.
  • Nepārtrauktās uzlabošanas pasākumu īstenošanas metodes.

Nepārtrauktās uzlabošanas rezultātus. Procedūrā jāiekļauj šāda informācija:

  • Nepārtrauktās uzlabošanas rezultātu izvērtēšana.
  • Nepārtrauktās uzlabošanas rezultātu izmantošana turpmākajām uzlabošanām.

Ko pārbauda auditori saistībā ar šī punkta prasībām

Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir izstrādājusi un īstenojusi procesu nepārtrauktai uzlabošanai. Auditori īpaši pārbaudīs šādas lietas:

  • Vai organizācijai ir izstrādāta politika un plāni nepārtrauktai uzlabošanai?
  • Vai nepārtrauktās uzlabošanas process ir efektīvs?
  • Vai nepārtrauktās uzlabošanas pasākumi ir efektīvi?
F. Atbildības

Kvalitātes vadātājam ir galvenā atbildība par nepārtrauktās uzlabošanas procesa vadību un koordināciju. Kvalitātes vadātājam jānodrošina, ka organizācija ir izstrādājusi un īstenojusi efektīvu nepārtrauktās uzlabošanas procesu.

Augstākajai vadībai ir jāveic aktīva loma nepārtrauktās uzlabošanas procesā. Augstākajai vadībai jāuzņemas atbildība par nepārtrauktās uzlabošanas procesa politiku un stratēģijas izstrādi, kā arī jānodrošina, ka process tiek īstenots.

Nodaļu vadītājiem ir jānodrošina, ka to nodaļas veic nepārtrauktās uzlabošanas pasākumus. Nodaļu vadītājiem jāiesaistās nepārtrauktās uzlabošanas procesa plānošanā un īstenošanā, kā arī jānodrošina, ka darbinieki ir apmācīti un informēti par šo procesu.

Darbiniekiem ir jābūt iesaistītiem nepārtrauktās uzlabošanas procesā. Darbinieki var sniegt noderīgas atsauksmes par KVS un ieteikt uzlabojumus.