ISO 9001:2015 7.3. punkts: Izpratne

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām

ISO 9001:2015 7.2. punkts nosaka, ka organizācijai ir jānosaka un jānodrošina darbinieku kompetence, kas nepieciešama, lai organizācija varētu efektīvi darboties un sasniegt savus mērķus. Kompetence ir darbinieka spēja veikt savus uzdevumus efektīvi un atbilstoši organizācijas prasībām.

Kāpēc ir svarīgi ievērot šīs prasības?

Darbinieku kompetence ir būtiska organizācijas panākumiem. Ja darbinieki nav kvalificēti veikt savus uzdevumus, organizācija var ciest no šādiem negatīviem rezultātiem:

  • Produktu vai pakalpojumu kvalitātes zudums
  • Klientu apmierinātības samazinājums
  • Palielinātas izmaksas
  • Risks drošībai un videi
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu ISO 9001:2015 7.3. punkta prasības, organizācijai ir jāveic šādas darbības:
  • Izstrādāt un īstenot KVS izpratnes veicināšnas pasākumus. Šiem pasākumiem jābūt orientētiem uz visiem darbiniekiem, neatkarīgi no viņu amata vai statusa.
  • Nodrošināt, lai darbinieki saņemtu atbilstošu apmācību par KVS. Apmācība jābūt pieejama dažādos veidos, piemēram, klasiskā apmācība, mācība izmatojot multimēdijus vai attālinātas apmācība.
  • Veikt darbinieku izpratnes pārbaudes. Pārbaudes palīdzēs organizācijai novērtēt, vai darbinieki ir ieguvuši nepieciešamo izpratni par KVS.
C. Rīki un metodes
ISO 9001:2015 7.3. punktā nav īpašu rīku vai procedūru, ko organizācijai ir jāizmanto, lai izpildītu šo prasību. Tomēr daži rīki, kas var būt noderīgi, ietver:
  • Procedūru aptaksti vai vizuālas procedās
  • Apmācību programas
  • Prasmju matricas
D. Dokumentācija
IISO 9001:2015 7.3. punktā nav prasības par obligātu dokumentāciju. Tomēr organizācijai var būt nepieciešams dokumentēt tās KVS izpratnes pasākumus, lai nodrošinātu, ka tie ir efektīvi un atbilst organizācijas vajadzībām.
E. Auditoru pārbaudes
ISO 9001:2015 7.3. punkta prasības tiek pārbaudītas, lai novērtētu, vai organizācija ir nodrošinājusi, lai visi tās darbinieki saprastu KVS un tās saistību ar saviem uzdevumiem. Auditors pārbaudīs šādus aspektus:
  • Vai organizācijai ir KVS izpratnes pasākumi?
  • Vai pasākumi ir pieejami visiem darbiniekiem?
  • Vai darbinieki ir saņēmuši atbilstošu apmācību par KVS?
  • Vai darbinieki ir ieguvuši nepieciešamo izpratni par KVS?
F. Atbildības

Kvalitātes vadītājam ir atbildīgs par izpratnes nodrošināšanas sistēmas izstrādi un ieviešanu. Viņš ir atbildīgs arī par to, lai sistēma būtu efektīva un atbilstu organizācijas vajadzībām.

Augstākā vadība ir atbildīga par to, lai organizācija nodrošinātu visu darbinieku izpratni par KVS. Viņi ir atbildīgi arī par to, lai sistēma būtu integrēta organizācijas kopējā vadības sistēmā.

Nodaļu vadītāji ir atbildīgi par to, lai viņu nodaļu darbinieki izprastu KVS politiku, mērķus un procesus, kas saistīti ar viņu darbu.

Darbinieki ir atbildīgi par to, lai viņi apgūtu un saglabātu nepieciešamo izpratni par KVS.