ISO 9001 8.5. punkts: Ražošanas un pakalpojumu nodrošināšana

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām

ISO 9001 8.5. punkts nosaka prasības, kas jāievēro, lai nodrošinātu, ka organizācija var pastāvīgi ražot vai sniegt pakalpojumus, kas atbilst klientu prasībām. Šis punkts ir svarīgs, jo tas palīdz organizācijām nodrošināt, ka tās ražo vai sniedz kvalitatīvus produktus vai pakalpojumus, kas atbilst klientu vajadzībām.

Punkta prasības attiecas uz visiem organizācijas ražošanas un pakalpojumu procesiem. Tie ietver:

  • Preču vai pakalpojumu specifikāciju izstrādi un apstiprināšanu.
  • Procesu un iekārtu izvēli un izstrādi.
  • Materiālu un resursu izvēli un kontroli.
  • Procesu un iekārtu darbības kontroli.
  • Produktu vai pakalpojumu pārbaudi un testēšanu.
  • Produktu vai pakalpojumu izlaišanu.

Kāpēc ir svarīgi ievērot šīs prasības?

Ievērojot ISO 9001 8.5. punkta prasības, organizācijas var gūt šādas priekšrocības:

  • Uzlabot produkta vai pakalpojuma kvalitāti.
  • Samazināta produkcijas brāķi un atkārtotu apstrādi.
  • Samazināti izmaksas.
  • Uzlabota klientu apmierinātība.
B. Ieteikumi prasību izpildei

Lai izpildītu ISO 9001 8.5. punkta prasības, organizācijām jāveic šādas darbības:

  • Sāciet ar procesa izpratni. Izpētiet, kā tiek veikta ražošana un pakalpojumu sniegšana jūsu organizācijā. Identificējiet visus procesus, kas iesaistīti produktos un pakalpojumos, kas tiek sniegti jūsu klientiem.
  • Izstrādāt un apstiprināt produktu vai pakalpojumu specifikācijas. Specifikācijas ir dokuments, kas nosaka produktu vai pakalpojuma prasības.
  • Izvēlēties un izstrādāt piemērotus procesus un iekārtas. Procesi un iekārtas ir jāizvēlas un jāizstrādā tā, lai tie nodrošinātu produktu vai pakalpojuma atbilstību specifikācijām.
  • Izstrādājiet procedūras un protokolus. Izstrādājiet procedūras un protokolus, kas nosaka, kā tiks veikta ražošana un pakalpojumu sniegšana. Procedūras un protokoli jābūt skaidriem, saprotamiem un ievērojamiem.
  • Izvēlēties un kontrolēt materiālus un resursus. Materiāli un resursi ir jāizvēlas un jākontrolē, lai tie atbilstu produktu vai pakalpojuma prasībām.
  • Kontrolēt procesu un iekārtu darbību. Procesi un iekārtas ir jākontrolē, lai nodrošinātu to atbilstību specifikācijām.
  • Pārbaudīt un testēt produktus vai pakalpojumus. Produkti vai pakalpojumi ir jāpārbauda un jātestē, lai nodrošinātu to atbilstību specifikācijām.
  • Produktu vai pakalpojumu izlaides process. Produkti vai pakalpojumi tiek izlaisti tikai tad, ja tie atbilst specifikācijām.
  • Nodrošinājiet personāla apmācību. Apmāciet personālu, kā izpildīt procedūras un protokolus. Apmācība jābūt regulārai un atbilstošai jūsu organizācijas vajadzībām.
C. Rīki un metodes

ISO 9001 8.5. punkta prasību izpildei var tikt pielietoti dažādi rīki, piemēram:

  • Procesu vadība: Procesu vadība ir sistēma, kas ļauj organizācijām pārvaldīt savus procesus efektīvi un efektīvi.
  • Kvalitātes kontrole: Kvalitātes kontrole ir pasākumu kopums, kas tiek veikts, lai nodrošinātu, ka produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
  • Kvalitātes nodrošināšana: Kvalitātes nodrošināšana ir proaktīvs pasākumu kopums, ko realizē, lai nodrošinātu, ka produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
D. Dokumentācija

ISO 9001:2015 standarta apakšpunkts 8.5.1. nosaka prasības dokumentēt ražojamo produktu un sniedzamā pakalpojuma raksturlielumus un sasniedzamos rezultātus. Lai nodrošinātu atbilstību šim standarta apakšpunktam, organizācijai jāsaglabā konkrēta dokumentētā informācija, ietverot:

  • Ražojamo produktu raksturlielumi: Dokumenti, kas apraksta ražojamo produktu, ieskaitot specifikācijas, zīmējumus, tehniskos parametrus un citus raksturlilumus, kas attiecas uz konkrēto produktu.
  • Sniedzamā pakalpojuma raksturlilumi: Informācija, kas apraksta sniedzamo pakalpojumu, ietverot specifikācijas, pakalpojuma aprakstus, kvalitātes standartus un citus attiecīgos raksturlielumus.
  • Sasniedzamo rezultātu dokumentācija: Dokumenti, kas pierāda sasniedzamos rezultātus, kas attiecas uz ražojamo produktu vai sniedzamo pakalpojumu. Tas var ietvert testu rezultātus, mērījumu rezultātus un citus dati, kas pierāda atbilstību prasībām.

Šī dokumentētā informācija ir būtiska, lai organizācija varētu pierādīt un uzraudzīt, ka tās ražojamie produkti un sniegamie pakalpojumi atbilst standartiem un klientu prasībām.

ISO 9001:2015 standarta apakšpunkts 8.5.3. attiecas uz prasībām attiecībā uz saglabājamās dokumentētās informācijas apjomu un veidu par klienta vai ārējo piegādātāju īpašumu, kas var tikt bojāts, pazaudēts vai kļūt nederīgs. Šajā sakarā organizācijai jāsaglabā šāda veida informācija:

  • Dokumenti par klienta īpašumu: Klienta piegādātās iekārtas, izstrādājumi, materiāli vai citi īpašumi, tai skaitā intelektuālie īpašumi, kas nepieciešami, lai izpildītu klienta prasības. Šeit dokumenti ir jāsaglabā, lai nodrošinātu to drošību un pareizu izmantošanu.
  • Dokumenti par ārējo piegādātāju īpašumu: Iekārtu, izstrādājumu, materiālu vai citu īpašumu dokumenti, tai skaitā intelektuālo īpašumu, kas tiek nodoti organizācijai no ārējiem piegādātājiem un ir nepieciešami, lai nodrošinātu preces vai pakalpojumu atbilstību prasībām.
  • Dokumenti par īpašuma aizsardzību: Informācija par veidiem, kā organizācija aizsargā klienta vai ārējo piegādātāju īpašumu no bojājumiem, zaudējumiem vai nederīguma.
  • Reģistri un uzskaites par īpašumu: Uzskaites sistēmas, kurā ietilpst reģistri par klienta vai ārējo piegādātāju īpašumu, to pārbaudēm, uzglabāšanu un izmantošanu.

Šī dokumentētā informācija ir būtiska, lai ganizācija varētu efektīvi pārvaldīt un aizsargāt klienta vai ārējo piegādātāju īpašumu un nodrošināt, ka tas tiek izmantots atbilstoši prasībām un tiesību aktiem.

Saskaņā ar ISO 9001:2015 standarta apakšpunktu 8.5.6., organizācijai ir jāsaglabā dokumentētā informācija, kas apraksta izmaiņu pārskatīšanas rezultātus, personas, kas ir pilnvarojušas izmaiņas, un jebkādas nepieciešamās darbības, kas radušās pārskatīšanas rezultātā. Šī informācija palīdz nodrošināt izmaiņu pārskatīšanas sistēmatisko un kontrolētu vadību.

  • Izmaiņu pārskatīšanas protokoli: Dokumenti, kas satur detalizētu informāciju par veikto izmaiņu pārskatīšanu, to rezultātus un secinājumus. Protokoli ietver datumus, dalībniekus un veiktās izmaiņas.
  • Pilnvarojošu personu saraksti: Saraksti ar personām, kuras ir pilnvarojušas izmaiņas. Šeit ietilpst informācija par pilnvarojošajām personām, to kompetenci un pilnvarām izmaiņu pieņemšanai.
  • Darbības plāni un rezultāti: Informācija par jebkādām nepieciešamajām darbībām, kas ir rezultāts izmaiņu pārskatīšanas procesā. Tas ietver plānus attiecībā uz izmaiņu īstenošanu un citas saistītās darbības.
  • Lēmumu dokumentācija: Ja ir veikti lēmumi vai pieņemtas izmaiņas, dokumentācija, kas apraksta šos lēmumus un izmaiņas, kā arī to, kā tie ietekmēs esošo sistēmu vai procesus.

Šī dokumentētā informācija ir būtiska, lai ganizācija varētu pārvaldīt un uzraudzīt izmaiņu procesu, nodrošinot, ka tās tiek veiktas saskaņā ar noteikumiem un izmaiņas tiek pieņemtas atbildīgā un sistēmatiskā veidā.

E. Auditoru pārbaudes

ISO 9001 8.5. punkta prasības ir būtiskas auditoru pārbaudēm. Auditors pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi visas šī punkta prasības.

Auditors var pārbaudīt šādas lietas:

  • Vai organizācijai ir izstrādātas un apstiprinātas produktu vai pakalpojumu specifikācijas?
  • Vai organizācija ir izvēlējusies un izstrādājusi piemērotus procesus un iekārtas?
  • Vai organizācija ir izvēlējusies un kontrolējusi materiālus un resursus?
  • Vai organizācija kontrolē procesu un iekārtu darbību?
  • Vai organizācija pārbauda un testē produktus vai pakalpojumus?
  • Vai organizācija izlaiž produktus vai pakalpojumus tikai tad, ja tie atbilst specifikācijām?
F. Atbildības

ISO 9001 8.5. punkta prasībām ir atbildīgI vairākas organizācijas darbinieki.

  • Kvalitātes vadātājam: ir jānodrošina, ka organizācija ir izstrādājusi un īstenojusi sistēmu, kas nodrošina produktu vai pakalpojumu atbilstību prasībām.
  • Augstākajai vadībai: ir jānodrošina, ka organizācija ir apņēmusies sniegt kvalitatīvus produktus vai pakalpojumus.
  • Nodaļu vadītājiem: ir jānodrošina, ka viņu vadītie procesi atbilst ISO 9001 8.5. punkta prasībām.
  • Darbiniekiem: ir jāievēro visi organizācijas iekšējie noteikumi un procedūras, kas nodrošina produktu vai pakalpojumu atbilstību prasībām.