ISO 9001 4.3 punkts: Kvalitātes pārvaldības sistēmas sfēras noteikšana

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām.
ISO 9001 4.3 punkts nosaka, ka organizācijai ir jānosaka tās kvalitātes pārvaldības sistēmas (KVS) sfēra. Darbības fēra ir apraksts par to, kādas darbības, produkti vai pakalpojumi ir iekļauti KVS. Darbības sfērā ir jānorāda arī izņemumi kam prasības netiek piemērotas. KVS sfēras noteikšana ir svarīga, jo tā palīdz organizācijai:
  • Pārliecināties, ka KVS ir piemērota tās darbības jomai;
  • Nodrošināt, ka KVS tiek efektīvi pārvaldīta un uzraudzīta;
  • Nodrošināt, ka KVS atbilst organizācijas mērķiem un stratēģijai.
B. Ieteikumi prasību izpildei.
Lai izpildītu 4.3 punkta prasības, organizācijai ir jāveic šādas darbības:
  1. Identificēt savas darbības. Pirmais solis ir identificēt visas organizācijas darbības, kas var ietekmēt vai tikt ietekmētas ar KVS.
  2. Izvērtēt, kuras darbības ir iekļautas KVS. Pēc tam organizācijai ir jāizvērtē, kuras no identificētajām darbībām ir iekļautas KVS. Šajā izvērtējumā ir jāņem vērā šādi faktori:
    • Organizācijas mērķi un stratēģija;
    • Ieinteresēto pušu vajadzības un vēlmes;
    • Likumu un regulējumu prasības;
    • Tehniskās prasības.
  3. Definēt KVS sfēru. Pamatojoties uz šo izvērtējumu, organizācijai ir jādefinē KVS sfēra. KVS sfērā jāiekļauj šāda informācija:
    • Kādas ir organizācijas darbības, kas ir iekļautas KVS;
    • Kādas ir organizācijas darbības, kas nav iekļautas KVS;
    • Kādi ir KVS ierobežojumi.
KVS sfēras noteikšana ir dinamisks process, to ir jāpārskata regulāri, lai pārliecinātos, ka tā joprojām atbilst organizācijas izmaiņām.
C. Rīki un metodes.
Lai identificētu un izvērtētu savas darbības, organizācija var izmantot dažādus rīkus un metodes, piemēram:
  • Darba plūsmu diagrammas;
  • Processu kartes;
  • Produktu vai pakalpojumu specifikācijas;
  • Klientu vai ieinteresēto pušu aptaujas.
D. Dokumentācija.
4.3 punktā ir noteikta prasība par darbības sfēras dokumentēšanu. Prasība nosaka, ka darbības sfēra ir jāuztur, jādokumentē un jānodrošina kā tā ir pieejama organizācijā.
E. Auditoru pārbaudes.
Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi 4.3 punkta prasības. Viņi varētu uzdot šādus jautājumus:
  • Kā organizācija ir identificējusi savas darbības?
  • Kā organizācija ir izvērtējusi, kuras darbības ir iekļautas KVS?
  • Kā organizācija ir definējusi KVS sfēru?
Auditori varētu arī pārbaudīt organizācijas dokumentus, piemēram, procedūras, politiku un protokolus, lai pārliecinātos, ka tie atbilst 4.3 punkta prasībām.
F. Atbildības

Kvalitātes vadātājam ir atbildība par to, lai organizācija izpildītu 4.3 punkta prasības. Kvalitātes vadātājam ir jāpārliecinās, ka:

  • Organizacija ir identificējusi visas savas darbības;
  • Organizacija ir izvērtējusi, kuras darbības ir iekļautas KVS;
  • Organizacija ir definējusi KVS sfēru;
  • KVS sfēra ir dokumentēta un pieejama visiem, kas to var ietekmēt.

Augstākajai vadībai ir atbildība par to, lai organizācija apstiprinātu KVS sfēru. Augstākajai vadībai ir jāpārliecinās, ka KVS sfēra atbilst organizācijas mērķiem un stratēģijai.

Nodaļu vadītājiem ir atbildība par to, lai viņu nodaļu darbības atbilstu KVS sfērai. Nodaļu vadītājiem ir jāpārliecinās, ka viņu darbinieki ir informēti par KVS sfēru un ka viņi to ievēro.

Darbiniekiem ir atbildība par to, lai viņi ievērotu KVS sfēru. Darbinieki ir jāinformē par KVS sfēru un par to, kā tā ietekmē viņu darbu.

Kopīgā atbildība
Visām organizācijas iesaistītajām pusēm ir kopīga atbildība par to, lai KVS sfēra būtu precīza un atbilstoša tās darbības jomai. Ir svarī