ISO 9001 6.2. punkts: Kvalitātes mērķi un to sasniegšanas plānošana

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001 6.2. punkts nosaka, ka organizācijai ir jānosaka un jāplāno kvalitātes mērķi. Kvalitātes mērķis ir konkrēts, mērāms, sasniedzams, atbilstošs un laika ziņā ierobežots apgalvojums par to, ko organizācija vēlas sasniegt. Organizācijai ir jānodrošina, ka tās kvalitātes mērķi ir atbilstoši tās stratēģijai, politikai, risku un iespēju novērtējuma rezultātiem. Mērķiem ir jābūt sasniedzamiem un laika ziņā ierobežotiem, lai organizācija varētu izsekot to progresu un novērtēt to sasniegšanu.
Kāpēc ir svarīgi ievērot šīs prasības?
Kvalitātes mērķi ir svarīgi, jo tie palīdz organizācijām:
  • Koncentrēties uz to, kas ir svarīgi;
  • Izstrādāt efektīvus plānus to sasniegšanai;
  • Novērtēt savu progresu un veikt nepieciešamās korekcijas;
  • Sniegt skaidras norādes darbiniekiem par to, ko organizācija vēlas sasniegt.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu ISO 9001 6.2. punkta prasības, organizācijām ir jāveic šādas darbības:
  1. Identificēt kvalitātes mērķus. Pirmais solis ir identificēt kvalitātes mērķus, kas ir svarīgi organizācijai. Šie mērķi var būt saistīti ar dažādiem aspektiem, piemēram, klientu apmierinātību, procesu efektivitāti vai izmaksām.
  2. Novērtēt kvalitātes mērķu sasniedzamību. Pēc tam organizācijai ir jānovērtē, vai tās identificētie kvalitātes mērķi ir sasniedzami. Ja mērķi nav sasniedzami, organizācijai ir tie jāpārskata vai jāizstrādā jauni.
  3. Plānot kvalitātes mērķu izpildījumu. Kad organizācija ir noteikusi savus kvalitātes mērķus, tai ir jāizstrādā plāns to sasniegšanai. Šajā plānā jāiekļauj darbības, kas tiks veiktas, lai sasniegtu mērķus, kā arī resursi, kas būs nepieciešami.
  4. Izmantot kvalitātes mērķus, lai vadītu un pārvaldītu organizāciju. Kvalitātes mērķiem ir jābūt nozīmīgiem organizācijas vadības un pārvaldības procesiem. Tiem ir jābūt izmantotiem, lai pieņemtu lēmumus, izvirzītu prioritātes un izsekotu progresam.
  5. Pārraudzīt un pārskatīt savus kvalitātes mērķus un plānus. Tas ir jādara, lai pārliecinātos, ka tie joprojām ir atbilstoši organizācijas vajadzībām.
C. Rīki un metodes
Ir pieejami dažādi rīki un metodes, kas var palīdzēt organizācijām noteikt un izstrādāt kvalitātes mērķus un to sasniegšanas plānus. Daži no šiem rīkiem un metodēm ir:
  • Kvalitātes mērķu reģistrs. Šis dokuments sniedz kopsavilkumu par organizācijas kvalitātes mērķiem;
  • Kvalitātes mērķu pārvaldības sistēma. Šī sistēma palīdz organizācijām pārvaldīt savus kvalitātes mērķus un to sasniegšanas plānus;
  • Kvalitātes mērķu izstrādes process. Šis process palīdz organizācijām izstrādāt kvalitātes mērķus, kas ir atbilstoši tās vajadzībām.
D. Dokumentācija
ISO 9001 6.2. punkts nosaka, ka organizācijai ir jāsaglābā dokumentēta informācija par kvalitātes mērķiem, plāniem to sasniegšanai un rezultātiem, kas sasniegti, realizējot šos mērķus. Konkrētās prasības var tikt izprastas šādi:

Dokumentēta informācija par kvalitātes mērķiem: Organizācijai jānodrošina, ka tā dokumentē savus kvalitātes mērķus. Šie mērķi būtu jāformulē skaidri, mērķtiecīgi un saskaņā ar organizācijas stratēģiju. Šāda dokumentācija var ietvert informāciju par mērķiem, to svarīgumu un izmērāmiem kritērijiem.

Plāni kvalitātes mērķu sasniegšanai: Organizācijai jāizveido plāni par to, kā tā nodrošinās kvalitātes mērķu sasniegšanu. Šie plāni var ietvert resursu piešķiršanu, darbību veikšanas secību un iesaistīto personu atbildības.

Rezultāti, kas sasniegti, realizējot kvalitātes mērķus: Jāsaglabā dokumentēta informācija par rezultātiem, kas ir sasniegti, realizējot kvalitātes mērķus. Šie rezultāti var ietvert kvantitatīvus un kvalitatīvus datus, kas ļauj novērtēt mērķu izpildi un efektivitāti.

Svarīgi ir nodrošināt, ka šī dokumentētā informācija ir viegli pieejama, atjaunināma un saprotama. Tas ļauj organizācijai efektīvi sekot līdzi saviem mērķiem, plāniem un rezultātiem, lai nepārtraukti uzlabotu savu kvalitātes vadības sistēmu.

E. Auditoru pārbaudes
Auditori pārbauda, vai organizācija ir izpildījusi ISO 9001 6.2. punkta prasības. Viņi pārbauda, vai organizācijai ir izstrādāti un dokumentēti kvalitātes mērķi, vai tie ir saskaņoti ar organizācijas stratēģiju un mērķiem, un vai ir izstrādāts plāns, kā tos sasniegt.
Auditori pārbauda, vai organizācijai ir:
  • Izveidota kvalitātes mērķu izvirzīšanas un sasniegšanas sistēma;
  • Izstrādāti kvalitātes mērķi, kas ir specifiski, izmērāmi, sasniedzami, atbilstoši un laika ziņā ierobežoti;
  • Izstrādāts plāns, kā sasniegt kvalitātes mērķus;
  • Ieviests plāns;
  • Pārraudzīti un pārskatīti kvalitātes mērķi.
Auditori īpaši pievērš uzmanību šādiem aspektiem:
  • Kvalitātes mērķu atbilstība organizācijas stratēģijai un mērķiem;
  • Kvalitātes mērķu sasniedzamība;
  • Kvalitātes mērķu sasniegšanas plāna efektivitāte;
  • Kvalitātes mērķu pārraudzības un pārskatīšanas efektivitāte.
F. Atbildības
  • Kvalitātes vadītājam ir vispārējā atbildība par kvalitātes mērķu izvirzīšanas un sasniegšanas sistēmas organizēšanu un īstenošanu. Kvalitātes vadītājam ir jānodrošina, ka sistēma ir efektīva un atbilst organizācijas vajadzībām.
  • Augstākajai vadībai ir atbildība par kvalitātes mērķu apstiprināšanu un to ieviešanas uzraudzīšanu, jānodrošina, ka kvalitātes mērķi ir saskaņoti ar organizācijas stratēģiju un mērķiem.
  • Nodaļu vadītājiem ir atbildība par kvalitātes mērķu izvirzīšanu un sasniegšanu savās nodaļās. Viņiem ir jānodrošina, ka darbinieki ir apmācīti kvalitātes mērķu izvirzīšanas un sasniegšanas procesā.
  • Darbiniekiem ir atbildība par kvalitātes mērķu sasniegšanā iesaistīto uzdevumu izpildi. Visiem darbiniekiem ir jānodrošina, ka viņi strādā saskaņā ar kvalitātes mērķiem un plāniem.