ISO 9001 9.2. punkts: Iekšējais audits.

Paskaidrojums par standarta punkta prasībām

ISO 9001:2015 standarta 9.2. punkts nosaka, ka organizācijai jāveic iekšējie auditi, lai novērtētu, vai tās kvalitātes vadības sistēma (KVS) atbilst standarta prasībām un efektīvi tiek īstenota.

Iekšējie auditi ir neatkarīgs, objektīvs un sistemātisks KVS darbības pārbaudes process. Tie ļauj organizācijai pārliecināties, ka tā KVS darbojas pareizi un efektīvi, un identificēt iespējamās iespējas uzlabojumiem.

Iekšējie auditi ir svarīgi, jo tie:

  • Palīdz organizācijai nodrošināt, ka tā KVS atbilst standarta prasībām.
  • Palīdz organizācijai identificēt iespējamās iespējas uzlabojumiem.
  • Palīdz organizācijai uzlabot savu KVS efektivitāti.
  • Nodrošināt, ka KVSS ir efektīva un darbojas kā paredzēts.
B. Ieteikumi prasību izpildei

Lai izpildītu ISO 9001:2015 standarta 9.2. punkta prasības, organizācijai jāveic šādas darbības:

  1. Izstrādāt iekšējo auditu procedūru. Procedūrā jāiekļauj šāda informācija:
    • Iekšējo auditu mērķis un mērķu grupa.
    • Iekšējo auditu veikšanas metodes un biežums.
    • Iekšējo auditoru atlase un apmācība.
    • Iekšējo auditu rezultātu dokumentēšana un izplatīšana.
  2. Izvēlēties iekšējos auditorus. Iekšējie auditori jāizvēlas no organizācijas darbiniekiem, kuriem ir atbilstošas zināšanas un pieredze.
  3. Apmācīt iekšējos auditorus. Iekšējos auditorus jāapmāca par iekšējo auditu veikšanas metodēm un standarta prasībām.
  4. Plānot iekšējos auditus. Iekšējos auditus jāplāno, ņemot vērā organizācijas lielumu, sarežģītību un riskus.
  5. Veikt iekšējos auditus. Iekšējie auditi jāveic objektīvi un neatkarīgi.
  6. Documentēt iekšējo auditu rezultātus. Iekšējo auditu rezultāti jādokumentē, lai tos varētu izmantot turpmākai analīzei un rīcības plānošanai.
  7. Izplatīt iekšējo auditu rezultātus. Iekšējo auditu rezultāti jāizplata atbilstošai personālam, lai tos varētu izmantot turpmākai rīcībai.
C. Rīki un metodes

Iekšējos auditos var izmantot dažādus rīkus, lai palīdzētu veikt auditu un identificēt iespējas uzlabošanai. Daži no biežāk izmantotajiem rīkiem ir:

  • Kontrolkartes: tiek izmantotas, lai attēlotu procesu vai produkta rezultātu izmaiņas laika gaitā.
  • Pareto diagrammas: tiek izmantotas, lai identificētu galvenos problēmu cēloņus.
  • Ishikawa diagrammas: tiek izmantotas, lai identificētu problēmu cēloņus.
  • Intervijas: tiek izmantotas, lai iegūtu informāciju no iesaistītajām personām.
  • Novērojumi: tiek izmantoti, lai novērtētu procesu vai produkta faktisko darbību.
D. Dokumentācija

Saskaņā ar ISO 9001:2015 standarta apakšpunktu 9.2. par iekšējiem auditiem, organizācijai ir jāsaglabā dokumentēta informācija kā apliecinājums audita programmas īstenošanai un audita rezultātiem. Šādu dokumentēto informāciju var veidot:

Auditu programmas dokumenti: Plāni, kas ietver informāciju par iekšējo auditu grafiku, resursiem, izvērtēšanas kritērijiem un citiem būtiskiem aspektiem. Šie dokumenti norāda uz to, kā organizācija plāno un īsteno iekšējos auditus laikā.

Iekšējo auditu plāni un darba dokumenti: Plāni, kas izstrādāti konkrētam iekšējam auditam, ietverot mērķus, apjomu, resursus un citus svarīgus faktorus. Darba dokumenti var ietvert jautājumus, kas tiks uzdoti audita laikā, un citas saistītās norādes.

Auditu rezultātu ziņojumi: Dokumenti, kas satur informāciju par konstatētajiem faktiem, neatbilstībām, novērojumiem un ieteikumiem pēc iekšēja audita. Šie ziņojumi tiek izstrādāti, lai sniegtu ieskatu par audita rezultātiem un iespējamajām uzlabošanām.

Nodrošināšana ar resursiem un kompetenci: Informācija par iekšējo auditoru kvalifikāciju, apmācību un citiem resursiem, kas nepieciešami, lai veiktu veiksmīgus iekšējos auditus. Tas ietver arī auditoru sarakstus un to pilnvaras.

Korekcijas un uzlabojumi: Informācija par jebkuriem korektīviem pasākumiem, kas veikti kā rezultāts iekšējo auditu atklātajiem neatbilstības gadījumiem, kā arī uzlabojumu ierosinājumi.

Šī dokumentētā informācija nodrošina apliecinājumu, ka organizācija efektīvi īsteno savu iekšējo auditu programmu un seko izmaiņām, kas veiktas kvalitātes pārvaldības sistēmā pēc audita rezultātu analīzes.

E. Auditoru pārbaudes

Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi ISO 9001:2015 standarta 9.2. punkta prasības. Auditori īpaši pārbaudīs šādus jautājumus:

  • Vai organizācijai ir izstrādāta un dokumentēta iekšējo auditu procedūra?
  • Vai organizācija izvēlas iekšējos auditorus ar atbilstošām zināšanām un pieredzi?
  • Vai organizācija apmāca iekšējos auditorus par iekšējo auditu veikšanas metodēm un standarta prasībām?
  • Vai organizācija plāno iekšējos auditus, ņemot vērā organizācijas lielumu, sarežģītību un riskus?
  • Vai organizācija veic iekšējos auditus objektīvi un neatkarīgi?
  • Vai organizācija dokumentē iekšējo auditu rezultātus?
  • Vai organizācija izplata iekšējo auditu rezultātus atbilstošai personālam?
F. Atbildības

Kvalitātes vadātājam ir galvenā atbildība par iekšējo auditu sistēmas izveidi un uzturēšanu. Kvalitātes vadātājam ir jānodrošina, ka iekšējie auditi tiek veikti atbilstoši standarta prasībām un ka to rezultāti tiek izmantoti turpmākai rīcībai.

Augstākajai vadībai ir jāatbalsta Kvalitātes vadātāja darbu un jānodrošina, ka organizācija ir apņēmusies iekšējo auditu veikšanai. Augstākajai vadībai ir jāpiedalās iekšējo auditu plānošanas procesā un jāizskata iekšējo auditu rezultāti, jānodrošina, ka iekšējo auditu rezultāti tiek izmantoti turpmākai rīcībai.

Nodaļu vadītājiem ir jānodrošina, ka viņu nodaļas ir sagatavotas iekšējiem auditiem. Nodaļu vadītājiem ir jāapmāca viņu nodaļu darbinieki par iekšējo auditu nozīmi un mērķi.

Darbiniekiem ir jāpiedalās iekšējos auditos, sniedzot informāciju un atbildot uz auditoru jautājumiem. Darbiniekiem ir jābūt atvērtiem un godīgiem savā sadarbībā ar auditoriem.