ISO 9001 8.6. punkts: Produktu un pakalpojumu izlaide

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001 8.6. punkts nosaka prasības, kas jāievēro, lai nodrošinātu, ka organizācija izlaiž tikai tādus produktus vai pakalpojumus, kas atbilst klientu prasībām. Šis punkts ir svarīgs, jo tas palīdz organizācijām nodrošināt, ka tās ražo vai sniedz kvalitatīvus produktus vai pakalpojumus, kas atbilst klientu vajadzībām.

Punkta prasības attiecas uz visiem organizācijas produktiem vai pakalpojumiem. Tās ietver:

  • Plānotus pasākumus, lai pārliecinātos, ka produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
  • Pārbaudes un testēšanas procedūras, kas tiek izmantotas, lai novērtētu produktu vai pakalpojumu atbilstību prasībām.
  • Dokumentāciju, kas tiek izmantota, lai izsekotu produkta vai pakalpojuma atbilstībai prasībām.
  • Atbildības sadali par produktu vai pakalpojumu izlaidi.

Kāpēc ir svarīgi ievērot šīs prasības?

Ievērojot ISO 9001 8.6. punkta prasības, organizācijas var gūt šādas priekšrocības:

  • Uzlabota produkta vai pakalpojuma kvalitāte.
  • Samazināta produkcijas brāķēšana un atkārtota apstrāde.
  • Samazinātas izmaksas.
  • Uzlabota klientu apmierinātība.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu ISO 9001 8.6. punkta prasības, organizācijām jāveic šādas darbības:
  1. Izstrādāt un ieviest procedūras, kas nodrošina, ka produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
  2. Pārbaudīt un testēt produktus vai pakalpojumus, lai nodrošinātu to atbilstību prasībām.
  3. Izmantot atbilstošu dokumentāciju, lai izsekot produktu vai pakalpojuma atbilstības prasībām.
  4. Noteikt atbildību par produktu vai pakalpojumu izlaidi.
C. Rīki un metodes

ISO 9001 8.6. punkta prasību izpildei var tikt pielietoti dažādi rīki, piemēram:

  • Procesu vadība. Procesu vadība ir sistēma, kas ļauj organizācijām pārvaldīt savus procesus efektīvi un efektīvi.
  • Kvalitātes nodrošināšana. Kvalitātes nodrošināšana ir preventīvu pasākumu kopums, kas tiek veikts, lai nodrošinātu, ka produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
  • Kvalitātes kontrole. Kvalitātes kontrole ir pasākumu kopums, kas tiek veikts, lai noteiktu, vai produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
D. Dokumentācija

Saskaņā ar ISO 9001:2015 standarta apakšpunktu 8.6. par produktu un pakalpojumu izlaidi, organizācijai ir jāsaglabā dokumentēta informācija, kas ietver atbilstības pieņemšanas kritērijus un apliecinājumus, kā arī izsekojamību līdz personām, kas atļāva izlaidi.

Šādu dokumentēto informāciju var ietvert:

  • Atbilstības pieņemšanas kritēriji: Dokumenti vai procedūras, kas nosaka kritērijus, pēc kuriem tiek novērtēta un pieņemta atbilstība produktiem vai pakalpojumiem. Tas var ietvert specifikācijas, testēšanas rezultātus vai citas kritēriju definīcijas.
  • Apliecinājumi par atbilstību: Dokumenti vai apliecinājumi, kas pierāda, ka produkts vai pakalpojums atbilst noteiktajiem standartiem, prasībām vai specifikācijām. Tas var ietvert testu rezultātus, sertifikācijas dokumentus vai citus rakstiskus apstiprinājumus par atbilstību.
  • Izsekojamība līdz atbildīgajām personām: Informācija par to, kā var izsekot katru produktu vai pakalpojumu atpakaļ līdz konkrētām personām vai atbildīgajiem darbiniekiem, kas atbild par atbilstību un izlaidi. Tas var ietvert marķējumu, izsekojamības plānus vai citus dokumentus, kas nodrošina izsekojamību.

Šī dokumentētā informācija ir svarīga, lai organizācija varētu pierādīt un uzraudzīt, ka produkti un pakalpojumi, kas tiek izlaisti, atbilst noteikumiem un ir apstiprināti atbilstoši prasībām un kritērijiem.

E. Auditoru pārbaudes

ISO 9001 8.6. punkta prasības ir būtiskas auditoru pārbaudēm. Auditors pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi visas šī punkta prasības.

Auditors var pārbaudīt šādas lietas:

  • Vai organizācijai ir izstrādāta procedūra produktu vai pakalpojumu izlaidei?
  • Vai organizācija ir pārbaudījusi produktu vai pakalpojumu specifikācijas, lai pārliecinātos, ka tās ir atbilstošas klientu vajadzībām?
  • Vai organizācija ir veikusi produktu vai pakalpojumu atbilstības pārbaudi atbilstoši noteiktām prasībām?
  • Vai organizācija ir veikusi izlaišanas kontroli?
F. Atbildības

ISO 9001 8.6. punkta prasībām ir atbildīgas vairākas organizācijas personības:

  • Kvalitātes vadātājam: jānodrošina, ka organizācija ir izstrādājusi un īstenojusi sistēmu, kas nodrošina produktu vai pakalpojumu atbilstību prasībām.
  • Augstākajai vadībai: jānodrošina, ka organizācija ir apņēmusies sniegt kvalitatīvus produktus vai pakalpojumus.
  • Nodaļu vadītājiem: jānodrošina, ka viņu vadītie procesi atbilst ISO 9001 8.6. punkta prasībām.
  • Darbiniekiem: jāievēro visi organizācijas iekšējie noteikumi un procedūras, kas nodrošina produktu vai pakalpojumu atbilstību prasībām.