ISO 9001:2015 7.4. punkts: Komunikācija

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām

ISO 9001:2015 standarta 7.4. punkts nosaka prasības efektīvai komunikācijai uzņēmumā. Komunikācija ir būtisks jebkuras organizācijas veiksmes faktors, jo tā ļauj uzņēmumam nodrošināt, ka visi iesaistītie dalībnieki ir informēti par organizācijas mērķiem, procesiem un darbībām.

ISO 9001:2015 standarta 7.4. punkts nosaka, ka organizācijai ir jānodrošina efektīva komunikācija iekšēji un ārēji. Tas ietver informācijas apmaiņu starp dažādām organizācijas daļām, kā arī ar klientiem, piegādātājiem un citām ieinteresētajām personām.

Efektivai komunikācijai ir svarīga nozīme kvalitātes vadībā. Tā palīdz:

  • Nodrošināt, ka visi organizācijas darbinieki ir informēti par organizācijas kvalitātes politikas un mērķiem.
  • Nodrošināt, ka klientu prasības tiek pareizi saprasts un izpildīts.
  • Novērst kļūdas un defektus.
  • Uzlabot organizācijas sniegumu.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai ieviestu 7.4. punkta prasības, organizācijai ir jāveic šādas darbības:
  • Identificēt iekšējās un ārējās komunikācijas vajadzības. Kāda informācija ir jāapmainās starp dažādām organizācijas daļām un ar klientiem, piegādātājiem un citām ieinteresētajām personām?
  • Izstrādāt komunikācijas plānu. Plānā jāiekļauj informācija par to, kādi ir komunikācijas mērķi, kanāli un metodes.
  • Nodrošināt efektīvus komunikācijas kanālus. Kanāliem jābūt pietiekami efektīviem, lai nodrošinātu, ka informācija tiek pareizi un savlaicīgi nodota.
  • Apmācīt darbiniekus efektīvai komunikācijai. Darbinieki jāapmāca, kā efektīvi sazināties gan rakstiski, gan mutiski.
C. Rīki un metodes
Organizācija var izmantot dažādus rīkus, lai uzlabotu komunikāciju. Daži no šiem rīkiem ir:
  • Komunikācijas plāns.
  • Komunikācijas rīki un tehnoloģijas.
  • Komunikācijas apmācība.
D. Dokumentācija

ISO 9001:2015 standarts neparedz obligātu dokumentāciju 7.4. punktā. Tomēr organizācija var izvēlēties dokumentēt savu komunikācijas plānu, kā arī citu informāciju, kas ir svarīga efektīvai komunikācijai.

Ieteicams dokumentēt šādu informāciju:

  • Komunikācijas plāns: Dokumentā jāietver informācija par komunikācijas mērķiem, kanāliem, metodēm un atbildīgajām personām.
  • Komunikācijas rīki un tehnoloģijas: Dokumentā jāietver informācija par to, kādi rīki un tehnoloģijas tiek izmantoti komunikācijai.
  • Komunikācijas apmācība: Dokumentā jāietver informācija par to, kāda apmācība tiek sniegta darbiniekiem, lai uzlabotu viņu komunikācijas prasmes.
E. Auditoru pārbaudes
Auditori, veicot ISO 9001:2015 standarta auditu, pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi 7.4. punkta prasības. Auditori īpaši pievērsīs uzmanību šādiem jautājumiem:
  • Vai organizācijai ir efektīva komunikācijas politika un procedūras?
  • Vai visi iesaistītie dalībnieki ir informēti par organizācijas mērķiem, procesiem un darbībām?
  • Vai komunikācija ir savstarpēji saskaņota?
  • Vai komunikācija ir atbilstoša organizācijas vajadzībām un mērķiem?
F. Atbildības

Kvalitātes vadātājam ir šādas atbildības:

  • Veicināt efektīvu komunikāciju uzņēmumā.
  • Nodrošināt, ka komunikācija atbilst ISO 9001:2015 standarta prasībām.

Augstākajai vadībai ir šādas atbildības:

  • Veidot kultūru, kurā komunikācija tiek uzskatīta par svarīgu.
  • Nodrošināt, ka uzņēmuma komunikācijas plāns ir atbilstošs.

Nodaļu vadītājiem ir šādas atbildības:

  • Nodrošināt, ka viņu nodaļas īsteno efektīvu komunikāciju.
  • Nodrošināt, ka viņu nodaļas darbinieki ir apmācīti efektīvai komunikācijai.

Darbiniekiem ir šādas atbildības:

  • Ievērot uzņēmuma komunikācijas politiku un procedūras.
  • Aktīvi piedalīties komunikācijā.