ISO 9001:2015 7.2. punkts: Kompetence

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001:2015 7.2. punkts nosaka, ka organizācijai ir jānosaka un jānodrošina darbinieku kompetence, kas nepieciešama, lai organizācija varētu efektīvi darboties un sasniegt savus mērķus. Kompetence ir darbinieka spēja veikt savus uzdevumus efektīvi un atbilstoši organizācijas prasībām.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu ISO 9001:2015 7.2. punkta prasības, organizācijai ir jāveic šādas darbības:
  1. Novērtēt darbinieku esošo kompetenci. Pirms darbinieku kompetences nodrošināšanas organizācijai ir jānovērtē to esošā kompetence.
  2. Nodrošināt nepieciešamo kompetenci. Kad organizācija ir novērtējusi darbinieku esošo kompetenci, tai ir jānodrošina nepieciešamā kompetence.
  3. Efektīvi izmantot darbinieku kompetenci. Pēc tam, kad organizācija ir nodrošinājusi darbinieku kompetenci, tai ir jānodrošina, lai tā tiktu efektīvi izmantota.
  4. Pārraudzīt un uzraudzīt darbinieku kompetenci. Pēc tam, kad organizācija ir nodrošinājusi darbinieku kompetences līmeni, tai ir jāpārrauga un jāuzrauga viņu kompetence.
C. Rīki un metodes
ISO 9001:2015 7.2. punktā nav īpašu rīku vai procedūru, ko organizācijai ir jāizmanto, lai izpildītu šo prasību. Tomēr daži rīki, kas var būt noderīgi, ietver:
  • Kompetences novērtēšanas rīki
  • Apmācības rīki
  • Darbinieku novērtēšanas rīki
D. Dokumentācija
Saskaņā ar ISO 9001:2015 standarta 7.2. apkšpunktu organizācijai ir jāsaglabā dokumentēta informācija par šādiem jautājumiem:
  • Kompetences prasības
  • Kompetences novērtējums
  • Kompetences attīstība
E. Auditoru pārbaudes
ISO 9001:2015 7.2. punkta prasības tiek pārbaudītas, lai novērtētu, vai organizācija ir nodrošinājusi darbinieku kompetenci, kas nepieciešama, lai organizācija varētu efektīvi darboties un sasniegt savus mērķus.
F. Atbildības

Kvalitātes vadītājs ir atbildīgs par KVS kompetences novērtēšanas un attīstības sistēmas izstrādi un ieviešanu.

Augstākā vadība ir atbildīga par to, lai organizācija nodrošinātu visu darbinieku kompetenci.

Nodaļu vadītāji ir atbildīgi par to, lai viņu nodaļu darbinieki būtu kompetenti veikt savus uzdevumus.

Darbinieki ir atbildīgi par savu profesionālo izaugsmi un attīstību.