ISO 9001:2015 standarta 9.3. punkts: Pārvaldības pārskats

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām

ISO 9001:2015 standarta 9.3. punkts nosaka, ka organizācijai jāveic regulāri pārskati par tās kvalitātes vadības sistēmas (KVS) efektivitāti. Pārskatus veic augstākā vadība, un tie ir vērsti uz to, lai pārliecinātos, ka KVS atbilst organizācijas vajadzībām un mērķiem.

Pārvaldības pārskati ir svarīgi, jo tie palīdz augstākajai vadībai:

  • Novērtēt KVS efektivitāti un veikt nepieciešamās izmaiņas.
  • Identificēt iespējas uzlabošanai.
  • Pārliecināties, ka KVS atbalsta organizācijas stratēģiju un mērķus.
B. Ieteikumi prasību izpildei

Lai izpildītu ISO 9001:2015 standarta 9.3. punkta prasības, organizācijai jāveic šādas darbības:

  1. Izstrādāt pārskatu procedūru. Procedūrā jāiekļauj šāda informācija:

    • Pārskatu mērķis un mērķu grupa.
    • Pārskatu veikšanas biežums.
    • Pārskatu saturu.
    • Pārskatu veikšanas metodes.
  2. Nodrošināt, ka pārskatus veic augstākā vadība. Pārskatus veic organizācijas augstākā vadība, kas ir atbildīga par KVS efektivitāti.
  3. Pārskatus veikt regulāri. Pārskatus jāveic regulāri, lai nodrošinātu, ka KVS vienmēr atbilst organizācijas vajadzībām un mērķiem.
  4. Pārskatus balstīt uz objektīviem datiem. Pārskati jābalsta uz objektīviem datiem, kas ietver iekšējos un ārējos datus.
  5. Pārskatus izmantot, lai pieņemtu lēmumus. Pārskatu rezultātus jāizmanto, lai pieņemtu lēmumus par KVS uzlabošanu.
C. Rīki un metodes

Pārskatu veikšanai var tikt izmantoti dažādi rīki. Daži no biežāk izmantotajiem rīkiem ir:

  • Pārskatu veidlapas: veidlapas var palīdzēt organizācijai sistematizēt pārskatu veikšanu.
  • Pārskatu datu analīzes rīki: šie rīki var palīdzēt organizācijai analizēt pārskatu datus un identificēt iespējamās problēmas.
  • Pārskatu prezentācijas rīki: šie rīki var palīdzēt organizācijai efektīvi prezentēt pārskatu rezultātus augstākajai vadībai.
  • KVS darbības rādītāji (KPI): KPI var palīdzēt organizācijai izsekot KVS darbībai un identificēt iespējamās iespējas uzlabojumiem.
D. Dokumentācija

Saskaņā ar ISO 9001:2015 standarta apakšpunktu 9.3.3. par pārvaldības pārskatu rezultātiem, organizācijai ir jāsaglabā dokumentēta informācija kā apliecinājums par šiem rezultātiem. Šādu dokumentēto informāciju var ietvert:

  • Pārvaldības pārskata ziņojumi: Dokumenti, kas satur informāciju par pārvaldības pārskata rezultātiem. Šie ziņojumi ietver analīzi par kvalitātes pārvaldības sistēmas efektivitāti, sasniegtajiem mērķiem, identificētajiem riskiem un iespējām uzlabojumiem.
  • Plāni un pasākumu rezultāti: Plāni un dokumenti, kas satur informāciju par identificētajiem uzlabošanas pasākumiem un to rezultātiem pēc pārvaldības pārskata. Tas ietver arī informāciju par veiktajiem korektīviem un preventīviem pasākumiem.
  • Analīzes un novērtējumi: Dokumenti, kas satur analīzi par organizācijas sniegumu, iekšējiem un ārējiem faktoriem, kas ietekmē organizāciju, un citiem aspektiem, kas tiek izvērtēti pārvaldības pārskata laikā.
  • Ietekmes uz mērķiem un politikām: Informācija par to, kā pārvaldības pārskata rezultāti ietekmē organizācijas noteiktos mērķus un politikas. Tas ietver novērtējumu par to, vai mērķi ir sasniegti un kā tie ir saistīti ar pārvaldības pārskata rezultātiem.

Šī dokumentētā informācija ir būtiska, lai organizācija varētu apliecināt, ka tā sistemātiski analizē savu sniegumu, veic nepieciešamos uzlabojumus un pielāgojas mainīgajiem apstākļiem, nodrošinot sistēmas efektivitāti un atbilstību noteikumiem.

E. Auditoru pārbaudes

Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi ISO 9001:2015 standarta 9.3. punkta prasības. Auditori īpaši pārbaudīs šādus jautājumus:

  • Vai organizācijai ir izstrādāta un dokumentēta pārvaldības pārskata procedūra?
  • Vai pārvaldības pārskati tiek veikti regulāri?
  • Vai pārvaldības pārskatos tiek apspriesti visi svarīgi jautājumi?
  • Vai pārvaldības pārskatu rezultāti tiek izmantoti uzlabošanai?
F. Atbildības

Kvalitātes vadātājam ir galvenā atbildība par pārvaldības pārskata procesa vadību un koordināciju. Kvalitātes vadātājam ir jānodrošina, ka pārvaldības pārskati tiek veikti saskaņā ar standarta prasībām un organizācijas procedūru.

Augstākajai vadībai ir galvenā atbildība par pārvaldības pārskatu veikšanu un lēmumu pieņemšanu par uzlabošanas pasākumiem. Augstākajai vadībai ir jāpiedalās pārvaldības pārskatos un jāapstiprina pārvaldības pārskatu rezultāti.

Nodaļu vadītājiem ir jāpiedalās pārvaldības pārskatos un jāatbild par to, ka to nodaļas darbība atbilst standarta prasībām. Nodaļu vadītājiem ir jānodrošina, ka nepieciešamā informācija tiek sniegta pārvaldības pārskatam.

Darbiniekiem ir jāpiedalās pārvaldības pārskatos un jāatbild par to, ka viņi īsteno uzlabošanas pasākumus, kas izriet no pārvaldības pārskata. Darbiniekiem ir jāapzinās pārvaldības pārskata mērķi un nozīme.