ISO 9001 8.7. punkts: Neatbilstošu rezultātu vadība

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001 8.7. punkts nosaka prasības, kā organizācijai jāidentificē, analizē un reaģē uz neatbilstošajiem rezultātiem. Neatbilstoši rezultāti ir jebkuri produkti, pakalpojumi, procesi vai sistēmas, kas neatbilst organizācijas prasībām.

Šajā punktā ir noteiktas šādas prasības:

  • Organizācijai jāidentificē neatbilstoši rezultāti. Tas var tikt darīts, izmantojot dažādas metodes, piemēram, auditus, mērījumus, klientu atsauksmes vai darbinieku ziņojumus.
  • Organizācijai jāanalizē neatbilstoši rezultāti, lai noteiktu to cēloņus. Cēloņu analīze palīdz organizācijai novērst neatbilstības turpmāk.
  • Organizācijai jāreaģē uz neatbilstošiem rezultātiem. Reakcija var ietvert preču vai pakalpojumu atgriešanu, klientu kompensāciju vai procesu vai sistēmu izmaiņas.

Kāpēc ir svarīgi ievērot šīs prasības?

Ievērojot ISO 9001 8.7. punkta prasības, organizācija var:

  • Uzturēt augstu kvalitātes līmeni. Neatbilstoši rezultāti var izraisīt klientu neapmierinātību un pat zaudējumus.
  • Novērst neatbilstības turpmāk. Cēloņu analīze palīdz organizācijai identificēt un novērst problēmas, kas var izraisīt neatbilstības.
  • Uzlabot procesus un sistēmas. Reaģējot uz neatbilstošiem rezultātiem, organizācija var ieviest izmaiņas, kas uzlabos tās darbības efektivitāti.
  • Uzlabota klientu apmierinātība. Klienti ir apmierinātāki ar organizācijas produktiem vai pakalpojumiem, ja tie ir atbilstoši.
  • Uzlabota organizācijas reputācija. Organizācijas reputācija tiek uzlabota, ja tā ražo vai sniedz kvalitatīvus produktus vai pakalpojumus.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu ISO 9001 8.7. punkta prasības, organizācijām jāveic šādas darbības:
  1. Izstrādāt procedūru neatbilstošajiem rezultātiem. Šī procedūra jānosaka, kā organizācija identificēs, dokumentēs, novērtēs un atrisinās neatbilstošos rezultātus.
  2. Identificēt neatbilstošos rezultātus. Organizācijai jāveic pasākumi, lai identificētu neatbilstošos rezultātus, kad tie rodas.
  3. Dokumentēt neatbilstošos rezultātus. Organizācijai jādokumentē visi neatbilstoši rezultāti, tostarp to identificēšanas datums, vieta un iemesls.
  4. Novērtēt neatbilstošos rezultātus. Organizācijai jānovērtē neatbilstošos rezultātus, lai noteiktu to ietekmi uz produktiem vai pakalpojumiem.
  5. Atrisināt neatbilstošos rezultātus. Organizācijai jāveic pasākumi, lai atrisinātu neatbilstošos rezultātus un novērstu to atkārtošanos.
C. Rīki un metodes

ISO 9001 8.7. punkta prasību izpildei var tikt pielietoti dažādi rīki, piemēram:

  • Procesu vadība: Procesu vadība ir sistēma, kas ļauj organizācijām pārvaldīt savus procesus efektīvi un efektīvi.
  • Kvalitātes kontrole: Kvalitātes kontrole ir pasākumu kopums, kas tiek veikts, lai nodrošinātu, ka produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
  • Kvalitātes pārbaude: Kvalitātes pārbaude ir pasākumu kopums, kas tiek veikts, lai noteiktu, vai produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām.
  • Dokumentācija: Dokumentācija var palīdzēt organizācijām nodrošināt, ka tās izpilda visas nepieciešamās prasības.

Šeit ir daži piemēri tam, kā organizācijas var piemērot ISO 9001 8.7. punkta prasības:

  • Ražošanas uzņēmums var izmantot kvalitātes kontroles procesu, lai identificētu neatbilstošus produktus. Ja tiek atklāts neatbilstošs produkts, uzņēmums var to atgriezt ražošanā vai atbrīvot no tirgus.
  • Pakalpojumu sniedzējs var izmantot klientu atsauksmes, lai identificētu neatbilstošus pakalpojumus. Ja klients ir neapmierināts ar pakalpojumu, uzņēmums var piedāvāt kompensāciju vai uzlabot savus pakalpojumus.
  • Valsts pārvaldes iestāde var izmantot auditus, lai identificētu neatbilstošas sistēmas. Ja tiek atklāta neatbilstoša sistēma, iestāde var veikt izmaiņas, lai uzlabotu sistēmas efektivitāti.
D. Dokumentācija

ISO 9001 8.7. punktā nav stingru prasību par dokumentāciju. Tomēr organizācijām ir jādokumentē tādi procesi, kā neatbilstošajiem rezultātiem.

Šāda dokumentācija var ietvert:

  • Procedūras un instrukcijas: Šīs dokumentācijas daļas jānosaka, kā organizācija veiks nepieciešamās darbības, lai izpildītu ISO 9001 8.7. punkta prasības.
  • Reģistri un protokoli: Šīs dokumentācijas daļas jāuzglabā, lai pierādītu, ka organizācija ir izpildījusi nepieciešamās darbības.
E. Auditoru pārbaudes

Auditors pārbaudīs, vai organizācija ir izstrādājusi un ieviesusi efektīvu neatbilstošu rezultātu vadības procesu. Auditors pārbaudīs, vai organizācija ir identificējusi, novērtējusi un kontrolējusi neatbilstošus rezultātus, un vai tā ir veikusi pasākumus, lai novērstu to atkārtošanos.

Konkrēti auditoris pārbaudīs šādus jautājumus:

  • Vai organizācijai ir izstrādāta un dokumentēta politika un procedūras neatbilstošu rezultātu vadībai?
  • Vai organizācijai ir efektīvas metodes un procedūras neatbilstošu rezultātu identificēšanai?
  • Vai organizācijai ir efektīvas metodes un procedūras neatbilstošu rezultātu novērtēšanai?
  • Vai organizācijai ir efektīvas metodes un procedūras neatbilstošu rezultātu kontrolei un novēršanai?
  • Vai organizācijai ir efektīvi rīcības plāni neatbilstību novēršanai?
  • Vai organizācija ir izsekojoša un pārbauda neatbilstošu rezultātu vadības procesu?

Auditors var pieprasīt, lai organizācija sniegtu pierādījumus, kas apstiprina, ka tā ir izpildījusi ISO 9001 8.7. punkta prasības. Šādi pierādījumi var ietvert dokumentus, datus un intervijas ar organizācijas darbiniekiem. Ja auditors atklāj, ka organizācija nav izpildījusi ISO 9001 8.7. punkta prasības, viņš var sniegt organizācijai ieteikumus, kā uzlabot savu neatbilstošu rezultātu vadības procesu.

F. Atbildības

ISO 9001 8.7. punkta prasībām ir atbildīgas vairākas organizācijas personības.

  • Kvalitātes vadātājam: jānodrošina, ka organizācija ir izstrādājusi un īstenojusi sistēmu, kas efektīvi pārvalda neatbilstošus rezultātus.
  • Augstākajai vadībai: jānodrošina, ka organizācija ir apņēmusies nodrošināt kvalitatīvus produktus vai pakalpojumus.
  • Nodaļu vadītājiem: jānodrošina, ka viņu vadītie procesi atbilst ISO 9001 8.7. punkta prasībām.
  • Darbiniekiem: jāievēro visi organizācijas iekšējie noteikumi un procedūras, kas nodrošina neatbilstošu rezultātu efektīvu pārvaldību.