ISO 9001 5.1.1 Līderība un saistības

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001:2015 5.1.1 punkts "Līderība un saistības" nosaka, ka augstākajai vadībai ir jādemonstrē savas saistības par kvalitātes vadības sistēmas (KVS) izveidi, ieviešanu, uzturēšanu un pastāvīgu uzlabošanu. Šī saistība ir jāizsaka ar skaidru un pārliecinošu līderību, kā arī ar atbilstošu resursu piešķiršanu.
Pamatojoties uz šo prasību, augstākajai vadībai jāveic šādas darbības:
  • Jāizstrādā un jāievieš KVS, kas atbilst ISO 9001 prasībām.
  • Jānodrošina, ka KVS tiek efektīvi īstenota un uzturēta.
  • Jānodrošina, ka KVS tiek pastāvīgi uzlabota.
  • Jāmotivē un jāatbalsta darbinieki KVS īstenošanā.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu ISO 9001 5.1.1 punkta prasības, augstākajai vadībai ir jāveic šādas darbības:
  • Izstrādājiet un ieviesiet KVS politiku. KVS politika ir augstākās vadības deklarācija par KVS mērķiem un principiem. Tāi jābūt skaidram un saprotamam visiem darbiniekiem.
  • Nozīmējiet kvalitātes vadītāju. Kvalitātes vadītājs ir atbildīgs par KVS vadību un īstenošanu.
  • Nodrošinājiet resursus KVS īstenošanai. Tas ietver cilvēkresursus, finansiālos resursus un tehnoloģiskos resursus.
  • Izstrādājiet un ieviesiet KVS procesus. KVS procesi ir nepieciešami, lai īstenotu KVS prasības.
  • Nodrošināt, lai visi darbinieki būtu apmācīti par KVS. Darbinieku apmācība palīdz viņiem saprast KVS mērķus un prasības, un tā palīdz viņiem iesaistīties KVS ieviešanā un uzturēšanā.
  • Nodrošinājiet, ka KVS tiek pastāvīgi uzlabota. Tas ietver nepārtrauktu atgriezenisko saiti, analīzi un izmaiņu ieviešanu, ja nepieciešams.
C. Rīki un metodes
Lai īstenotu ISO 9001 5.1.1 punkta prasības, var izmantot dažādus rīkus, piemēram:
  • KVS politikas un mērķu izstrāde
  • Resursu plānošanas un pārvaldības rīki
  • KVS procesu izstrādes un uzraudzība
  • KVS nepārtraukta uzlabošana
D. Dokumentācija
ISO 9001:2015 5.1.1 punktā nav tiešas prasības pēc obligātas dokumentācijas. Tomēr, lai izpildītu šī punkta prasības, ir ieteicams dokumentēt šādas lietas:
  • KVS politiku
  • Kvalitātes vadītāja atbildības un pienākumi
  • Resursu plānojums un pārvaldība
  • KVS procesu apraksti
  • KVS uzlabošanas mērķi un pasākumi
E. Auditoru pārbaudes
ISO 9001 sertificēšanas auditori pārbaudīs, kā augstākā vadība ir izteikusi savas saistības par KVS. Auditori pārbaudīs, vai augstākajai vadībai ir izstrādāta un ieviests KVS politika, vai ir nozīmēts kvalitātes vadītājs, vai ir nodrošināti resursi KVS īstenošanai, vai ir izstrādāti un ieviesti KVS procesi, un vai tiek veikti pasākumi KVS uzlabošanai.
F. Atbildības
Augstākajai vadībai
Lai izpildītu ISO 9001 5.1.1 punkta prasības, ir svarīgi, lai augstākajai vadībai būtu dziļa izpratne par KVS nozīmi un ieguvumiem. Augstākajai vadībai jābūt apņēmībai investēt KVS īstenošanā un uzlabošanā.
Augstākajai vadībai ir galvenās atbildības par KVS izveidi, ieviešanu, uzturēšanu un pastāvīgu uzlabošanu. Augstākajai vadībai ir jādemonstrē savas saistības ar KVS, veicot šādas darbības:
  • Izstrādājiet un ieviesiet KVS politiku, kas ir saskaņota ar uzņēmuma stratēģiju un mērķiem. KVS politika ir augstākās vadības deklarācija par KVS mērķiem un principiem. Tai jābūt skaidri un saprotamai visiem darbiniekiem.
  • Nozīmējiet kvalitātes vadītāju. Kvalitātes vadītājs ir augstākās vadības pārstāvis KVS jautājumos. Resursi ir nepieciešami, lai KVS varētu efektīvi darboties.
  • Nodrošinājiet resursus KVS īstenošanai. Tas ietver cilvēkresursus, finansiālos resursus un tehnoloģiskos resursus.
  • Izstrādājiet un ieviesiet KVS procesus. KVS procesi ir sistēma, kas nodrošina, ka uzņēmums var efektīvi īstenot savus mērķus un mērķus.
  • Nodrošinājiet, ka KVS tiek pastāvīgi uzlabota. Tas ietver nepārtrauktu atgriezenisko saiti, analīzi un izmaiņu ieviešanu, ja nepieciešams.Pastāvīga uzlabošana ir būtiska, lai KVS varētu saglabāt savu efektivitāti.
Kvalitātes vadītājam
Kvalitātes vadītājs ir augstākas vadības pārstāvis KVS jautājumos. Kvalitātes vadītājam ir jānodrošina, ka KVS tiek izstrādāta, īstenota un uzturēta atbilstoši ISO 9001 prasībām. Kvalitātes vadītājam ir jānodrošina, ka augstākajai vadībai tiek sniegts atbalsts KVS īstenošanā, un ka KVS prasības tiek efektīvi izpildītas.
Nodaļu vadītājiem
Nodaļu vadītājiem ir jānodrošina, ka viņu nodaļās tiek īstenotas KVS prasības. Nodaļu vadītājiem ir jāveic šādas darbības:
  • Iepazīstināt darbiniekus ar KVS prasībām.
  • Nodrošināt, ka darbinieki tiek apmācīti par KVS prasībām.
  • Veicināt darbinieku iesaistīšanos KVS īstenošanā.
  • Nodrošināt, ka KVS prasības tiek efektīvi izpildītas.
Nodaļu vadītāji ir atbildīgi:
  • par KVS politikas un mērķu izpratnes veicināšanu savās nodaļās.
  • par KVS procesu īstenošanu savās nodaļās.
  • par KVS uzlabošanas pasākumu īstenošanu savās nodaļās.
  • par KVS pārvaldības sistēmas ieviešanu un uzturēšanu savās nodaļās.
  • par KVS dokumentāciju un informācijas plūsmas pārvaldību savās nodaļās.
Darbiniekiem
Darbiniekiem ir svarīga loma KVS īstenošanā. Darbinieki ir tie, kas īsteno KVS procesus un nodrošina, ka produkti vai pakalpojumi atbilst prasībām. Darbinieki ir jāiesaista KVS īstenošanā, lai viņi varētu sniegt savu ieguldījumu uzlabošanās procesā.
Darbinieki var iesaistīties KVS īstenošanā, veicot šādas darbības:
  • Ievērojiet KVS prasības.
  • Dodiet atgriezenisko saiti par KVS darbības efektivitāti.
  • Dalīties ar idejām un priekšlikumiem KVS uzlabošanai.
KVS ir efektīvs instruments, kas palīdz uzņēmumiem uzlabot savu darbības efektivitāti un sasniegt savus mērķus. Augstākajai vadībai, kvalitātes vadītājam, nodaļu vadītājiem un darbiniekiem ir svarīga loma KVS veiksmīgajā īstenošanā.