ISO 9001 5.2 Kvalitātes vadības sistēmas politika
- A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
- ISO 9001:2015 kvalitātes vadības sistēmas standarta 5.2. punkts nosaka prasības uzņēmuma kvalitātes vadības sistēmas politikai. Kvalitātes vadības sistēmas politika ir uzņēmuma vadības izteikta apņemšanās nodrošināt produktu vai pakalpojumu atbilstību klientu prasībām un piemērotiem normatīvajiem aktiem.
Kvalitātes vadības sistēmas politikai ir jābūt:
- Rakstveidā;
- Atbilstošai uzņēmuma mērķiem un stratēģijai;
- Pieejamai organizācijas iekšējām un ārējām ieinteresētajām pusēm;
- Saskaņotai ar organizācijas vadības principiem;
- Saprotamai visiem uzņēmuma darbiniekiem;
- Regulāri pārskatītai un atjauninātai atbilstoši tagadējai situācijai.
- B. Ieteikumi prasību izpildei
-
Izstrādājot kvalitātes politiku, organizācijai ir jāņem vērā šādi faktori:
- Klientu un citu ieinteresēto pušu vajadzības un prasības;
- Organizācijas stratēģija;
- Organizācijas vērtības.
Lai izstrādātu un ieviestu kvalitātes politiku, organizācijai jāveic šādas darbības:
- Jāidentificē organizācijas iekšējās un ārējās intereses. Tas ietver klientu, darbinieku, akcionāru, piegādātāju un citu ieinteresēto pušu vajadzību un prasību izpēti.
- Apzināt organizācijas vērtības un mērķus. Politika ir jāveido, ņemot vērā organizācijas vērtības un mērķus.
- Jāizstrādā politiku, kas ir skaidra, konkrēta un saprotama. Politikai jābūt viegli saprotamai un jābūt vienkārši pieejamai visām ieinteresētajām pusēm. Kvalitātes politika ir jāapstiprina organizācijas augstākajai vadībai.
- Jāinformē par politiku organizācijas iekšējām un ārējām pusēm. Politikai jābūt pieejamai visiem, kas ir iesaistīti organizācijas darbībā. Ar politiku jāiepazīstina visus uzņēmuma darbiniekus un jānodrošina tās izpratni.
- Regulāri pārskatīt un atjaunināt politiku, ja nepieciešams. Politikai jābūt pārskatāmai un atjaunināmai, lai tā atbilstu organizācijas mainīgajām vajadzībām un prasībām.
- C. Rīki un metodes
-
Kvalitātes vadības sistēmas politikas izstrādē un ieviešanā var izmantot dažādus rīkus, piemēram:
- Vajadzību un prasību analīzi, lai identificētu organizācijas iekšējās un ārējās intereses;
- Vērtību analīzi, lai identificētu organizācijas vērtības un mērķus;
- Anketas un aptaujas, lai noskaidrotu darbinieku viedokli par politikas saturu;
- Fokusgrupu diskusijas, lai apspriestu politikas prasības un atbistību uzņemuma stratēģijai un vērtībām;
- Dokumentu vadības sistēmas rīkus, lai saglabātu un izplatītu politiku;
- Apmācību un treniņu programmas, lai iepazīstinātu darbiniekus ar politiku.
- D. Dokumentācija
-
ISO 9001:2015 standarts prasa, lai kvalitātes vadības sistēmas politika tiktu dokumentēta. Politika var būt iekļautā kvalitātes vadības sistēmas rokasgrāmatā vai tas var būt, kā atsevišķs dokuments.
Kvalitātes vadības sistēmas politikas dokumentā jāiekļauj šāda informācija:
- Uzņēmuma nosaukums un kontaktinformācija;
- Politikas apstiprināšanas datums;
- Politikas vēstijuma apraksts;
- Uzņēmuma apņemšanās nodrošināt produktu vai pakalpojumu atbilstību klientu prasībām un piemērotiem normatīvajiem aktiem;
- Visi uzņēmuma procesi un aspekti, kas ietekmē kvalitāti;
- Izteikta apņemšanās par nepārtrauktu uzlabošanos;
- Darbinieku iesaistīšana un atbildība kvalitātes jomā.
- E. Auditoru pārbaudes
-
Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir izstrādājusi un ieviesusi kvalitātes politiku, kas atbilst ISO 9001:2015 standarta prasībām. Auditoriem interesēs šādi jautājumi:
- Vai kvalitātes politika ir skaidri un saprotami definēta?
- Vai Kvalitātes vadības sistēmas politika ir dokumentēta?
- Vai kvalitātes politika ir saskaņota ar organizācijas misiju, vērtībām un stratēģiju?
- Vai kvalitātes politika ir saskaņota ar citām piemērojamām prasībām?
- Vai kvalitātes politika ir publicēta un ir pieejama visiem organizācijas darbiniekiem?
- Vai kvalitātes politika ir ievērota organizācijas darbinieku ikdienas darbā?
- F. Atbildības
-
Kvalitātes vadītājam: ir šādas atbildības saistībā ar kvalitātes politiku:
- Nodrošināt, ka kvalitātes politika ir izstrādāta un dokumentēta atbilstoši ISO 9001:2015 standarta prasībām.
- Nodrošināt, ka kvalitātes politika ir saskaņota ar organizācijas stratēģiju un mērķiem.
- Nodrošināt, ka kvalitātes politika ir publicēta tā, lai to varētu izlasīt visi organizācijas darbinieki.
- Nodrošināt, ka kvalitātes politika ir ievērota organizācijas darbinieku ikdienas darbā.
Augstākajai vadībai: ir šādas atbildības saistībā ar kvalitātes politiku:
- Izstrādāt un ieviest kvalitātes politiku.
- Apstiprināt kvalitātes politiku.
- Nodrošināt, ka kvalitātes politika tiek īstenota un uzturēta.
- Nodrošināt, ka darbinieki ir informēti par kvalitātes politiku un to, kā to ievērot.
- Ierosināt izmaiņas kvalitātes politikā, ja nepieciešams.
Nodaļu vadītājiem: ir šādas atbildības saistībā ar kvalitātes politiku:
- Nodrošināt, ka nodaļas darbinieki ir informēti par kvalitātes politiku un to, kā to ievērot.
- Nodrošināt, ka nodaļas darbinieki ievēro kvalitātes politiku.
Darbiniekiem: ir šādas atbildības saistībā ar kvalitātes politiku:
- Iepazīstieties ar kvalitātes politiku.
- Ievērojiet kvalitātes politiku savā ikdienas darbā.
- Ziņojiet par kvalitātes politikas pārkāpumiem.