ISO 9001 4.4 punkts: Kvalitātes pārvaldības sistēma un tās procesi

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001:2015 standarta 4.4 punkts nosaka prasības kvalitātes pārvaldības sistēmas procesiem. Kvalitātes pārvaldības sistēma ir kopums no savstarpēji saistītiem procesiem, kas ir nepieciešami, lai organizācija varētu īstenot savu kvalitātes politiku un sasniegtu savus kvalitātes mērķus. Standarta punktā ir noteikts, ka organizācijai jānosaka un jādokumentē kvalitātes pārvaldības sistēmas procesi. Procesiem jābūt savstarpēji saistītiem un koordinētiem, lai nodrošinātu organizācijas efektivitāti un efektivitāti.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai ieviestu ISO 9001:2015 standarta 4.4 punkta prasības, organizācijai jāveic šādas darbības:
  1. Identificēt un aprakstīt procesus. Pirmais solis ir identificēt visus procesus, kas ir nepieciešami, lai īstenotu organizācijas kvalitātes politiku un sasniegtu savus kvalitātes mērķus. Procesus var identificēt, izmantojot dažādus paņēmienus, piemēram, darbību plūsmas, procesu kartes vai darbību analīzi.
  2. Noteikt procesu robežas un mijiedarbību. Kad visi procesi ir identificēti, ir svarīgi noteikt to robežas un mijiedarbību. Tas palīdzēs nodrošināt, ka procesi tiek efektīvi koordinēti un ka nav šķēršļu to plūsmai.
  3. Noteikt procesu ieejas un izejas punktus. Katram procesam ir ieejas un izejas punkti. Ieejas ir resursi, kas nepieciešami procesam, lai darbotos, piemēram, informācija, materiāli un cilvēki. Izejas ir produkti vai pakalpojumi, kas tiek ražoti procesa rezultātā.
  4. Noteikt procesu atbildīgās personas. Katram procesam ir jābūt atbildīgai personai, kas ir atbildīga par tā plānošanu, ieviešanu, uzraudzību un uzlabošanu.
  5. Noteikt procesu procedūras. Procedūras ir dokumentētas instrukcijas, kas nosaka, kā process ir jāveic. Procedūras palīdz nodrošināt, ka process tiek veikts atkārtoti un konsekventi.
  6. Noteikt procesu kontroles un mērīšanas metodes. Procesiem ir jābūt kontroles un mērīšanas metodēm, lai noteiktu, vai tie tiek veikti atbilstoši paredzētajam. Metodes var ietvert kvalitātes kontroles procedūras, mērījumus un datu analīzi.
  7. Noteikt procesu uzlabošanas iespējas. Procesus periodiski jāpārskata, lai identificētu uzlabošanas iespējas. Uzlabošanas iespējas var ietvert procesa efektivitātes un efektivitātes uzlabošanu, kā arī procesa izmaksu samazināšanu.
Šeit ir daži papildu padomi, kā organizācijām varētu izpildīt ISO 9001:2015 standarta 4.4 punkta prasības:
  • Organizācijai jāveic regulāras procesu pārskatīšanas, lai identificētu uzlabošanas iespējas.
  • Organizācijai jāizstrādā un jāīsteno procesu kontroles un mērīšanas metodes, kas ir piemērotas organizācijas vajadzībām.
  • Organizācijai jāveic regulāra procesu datu analīze, lai nodrošinātu, ka procesi ir efektīvi un sniedz tiem paredzētos rezultātus.
Kvalitātes pārvaldības sistēmas procesu izstrāde un uzturēšana ir sarežģīts process, taču tas ir svarīgi, lai organizācijas varētu sniegt kvalitatīvus produktus vai pakalpojumus saviem klientiem.
C. Rīki un metodes
Ir pieejami dažādi rīki, kas var palīdzēt organizācijām ieviest ISO 9001:2015 standarta 4.4 punkta prasības. Daži no šiem rīkiem ir:
  • Procesa kartes: Procesa kartes ir vizuāls rīks, kas palīdz saprast procesa norisi.
  • Darbību plūsmas: Darbības plūsmas ir diagrammas, kas palīdz saprast procesa posmus un darbību secību.
  • Kvalitātes kontroles procedūras: Kvalitātes kontroles procedūras ir dokumentētas instrukcijas, kas nosaka, kā pārbaudīt un mērot procesu.
  • Kvalitātes dati: Kvalitātes dati ir informācija, kas tiek vākta, lai izsekotu procesa sniegumam.
  • Kvalitātes rādītāji: Kvalitātes rādītāji ir mērījumi, kas tiek izmantoti, lai mērītu procesa sniegumu.
D. Dokumentācija
ISO 9001 punkts 4.4.2 nosaka, ka organizācijai ir jāuztur dokumentētā informācija, lai atbalstītu tās procesu darbību un saglabātu dokumentēto informāciju, lai būtu pārliecība, ka procesi tiek veikti kā plānots. Šīs prasības nozīmē, ka organizācijai ir jāizveido dokumentēta informācija, kas ir nepieciešama, lai:
  • Izskaidrotu organizācijas kvalitātes vadības sistēmu (KVS) un tās procesus.
  • Nodrošinātu, ka procesi tiek veikti pareizi.
  • Nodrošinātu, ka procesi tiek uzraudzīti un pārvaldīti.
  • Nodrošinātu, ka dati un informācija ir pieejama, kad tā nepieciešama.
Dokumentētā informācija var būt dažāda formā, piemēram, procedūras, instrukcijas, iekšējās vadlīnijas, dati, diagrammas utt. Tas ir atkarīgs no organizācijas specifikas. Organizācijai ir jānosaka, kāda dokumentētā informācija ir nepieciešama, ņemot vērā tās specifiku, piemēram, darbības apjomu, produktu vai pakalpojumu sarežģītību, riskus un iespējas. Dokumentētajai informācijai ir jābūt pārskatāmai, viegli saprotamam un tā ir jāuztur kārtībā. Organizācijai ir jānosaka procedūras, kā dokumentētā informācija tiek izstrādāta, apstiprināta, izmainīta, izplatīta, saglabāta, aizsargāta un iznīcināta. ISO 9001:2015 punkts 4.4.2 ir jauna prasība, kas tika ieviests jaunajā standarta versijā. Šī prasība uzsver dokumentētās informācijas nozīmi kvalitātes vadības sistēmas efektīvā darbībā.
E. Auditoru pārbaude
Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi ISO 9001:2015 standarta 4.4 punkta prasības. Auditori īpaši pievērsīs uzmanību šādiem aspektiem:
  • Procesu identificēšana un apraksts: Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir identificējusi visus procesus, kas ir nepieciešami, lai īstenotu savu kvalitātes politiku un sasniegtu savus kvalitātes mērķus. Auditori arī pārbaudīs, vai procesi ir skaidri definēti un aprakstīti.
  • Procesu robežas un mijiedarbība: Auditori pārbaudīs, vai procesi ir skaidri definēti attiecībā uz to robežām un mijiedarbību. Auditori arī pārbaudīs, vai procesi ir koordinēti, lai nodrošinātu organizācijas efektivitāti un efektivitāti.
  • Procesu ieejas un izejas: Auditori pārbaudīs, vai procesiem ir skaidri definēti uz to ieejas un izejas punkti. Auditori arī pārbaudīs, vai procesi ir efektīvi, lai sasniegtu savus mērķus.
  • Procesu soļu atbildīgās personas: Auditori pārbaudīs, vai katram procesam ir noteikta atbildīga persona. Auditori arī pārbaudīs, vai atbildīgās personas ir apņēmušās veikt savus pienākumus.
  • Procesu procedūras: Auditori pārbaudīs, vai procesiem ir dokumentētas procedūras. Auditori arī pārbaudīs, vai procedūras ir efektīvas, lai nodrošinātu, ka procesi tiek veikti atkārtoti un konsekventi.
  • Procesu kontroles un mērīšanas metodes: Auditori pārbaudīs, vai procesiem ir kontroles un mērīšanas metodes. Auditori arī pārbaudīs, vai metodes ir efektīvas, lai nodrošinātu, ka procesi tiek veikti atbilstoši paredzētajam.
  • Procesu uzlabošanas iespējas: Auditori pārbaudīs, vai organizācija periodiski pārskata savus procesus, lai identificētu uzlabošanas iespējas. Auditori arī pārbaudīs, vai organizācija ir īstenojusi uzlabošanas pasākumus.
F. Atbildības
Kvalitātes vadītājs ir atbildīgs par kvalitātes pārvaldības sistēmas vadību un uzraudzību. Kvalitātes vadītājs ir atbildīgs par to, lai organizācija izpildītu standarta punkta 4.4 prasības.
Augstākā vadība ir atbildīga par kvalitātes pārvaldības sistēmas ieviešanu un uzturēšanu. Augstākā vadība ir atbildīga par to, lai organizācijai būtu skaidri noteikta kvalitātes politika un mērķi.
Nodaļu vadītāji ir atbildīgi par to, lai to nodaļās esošie procesi tiktu izpildīti atbilstoši paredzētajam. Nodaļu vadītāji ir atbildīgi par to, lai darbinieki būtu apmācīti un informēti par kvalitātes prasībām.
Darbiniekiem ir jāievēro kvalitātes pārvaldības sistēmas prasības. Darbinieki ir atbildīgi par to, lai procesi tiktu veikti atbilstoši paredzētajam.