ISO 9001 4.1 punkts: Organizācijas un tās konteksta izpratne

A. Paskaidrojums par standarta punkta prasībām
ISO 9001 4.1 punkts nosaka, ka organizācijai ir jāizprot sava darbības vide un tā, kā šī vide ietekmē tās spēju sasniegt savus mērķus. Šīs prasības ir būtiskas, jo tās palīdz organizācijai:
  • Izvēlēties pareizos kvalitātes vadības sistēmas (KVS) mērķus un uzdevumus;
  • Izstrādāt un ieviest tādus KVS procesus, kas ir efektīvi un atbilst organizācijas vajadzībām;
  • Nodrošināt, ka KVS atbilst organizācijas darbības vides izmaiņām.
Organizācijas konteksts ietver gan iekšējos, gan ārējos faktorus, kas var ietekmēt tās spēju sasniegt savus mērķus. Pie iekšējiem faktoriem var pieskaitīt organizācijas infrastruktūru, resursus, darbinieku prasmes un zināšanas, kā arī organizācijas kultūru un vērtības. Pie ārējiem faktoriem var pieskaitīt likumus un regulējumus, tirgus tendences, klientu un citu ieinteresēto pušu prasības, kā arī ekonomiskos un sociālos faktorus.
B. Ieteikumi prasību izpildei
Lai izpildītu 4.1 punkta prasības, organizācijai ir jāveic šādas darbības:
  1. Identificēt iekšējos un ārējos faktorus, kas var ietekmēt organizāciju. Šim nolūkam organizācija var izmantot dažādus rīkus un metodes, piemēram, SWOT analīzi, risku analīzi un klientu aptaujas.
  2. Izvērtēt, kā šie faktori ietekmē organizāciju. Šī izvērtēšana var palīdzēt organizācijai identificēt tādus faktorus, kas ir īpaši svarīgi, lai sasniegtu organizācijas mērķus.
  3. Izstrādāt un ieviest pasākumus, lai pārvarētu negatīvās ietekmes no ārējiem faktoriem un izmantotu pozitīvās ietekmes no iekšējiem un ārējiem faktoriem.
C. Rīki un metodes
4.1 punkta prasību izpildei var izmantot dažādus rīkus un metodes, piemēram:
  • SWOT analīze: ļauj organizācijai identificēt savas stiprās un vājās puses, kā arī iespējas un draudus.
  • Risku analīze: ļauj organizācijai identificēt un novērtēt potenciālos riskus, kas var ietekmēt tās darbību.
  • Klientu aptaujas: ļauj organizācijai uzzināt, ko klienti vēlas un sagaida.
  • Konkurences analīze: ļauj organizācijai novērtēt savu sniegumu salīdzinājumā ar konkurentiem.
  • Tehnoloģiju analīze: ļauj organizācijai izvērtēt jaunākās tehnoloģijas, kas varētu ietekmēt tās darbību.
D. Dokumentācija
4.1 punktam nav obligātas dokumentācijas prasības. Tomēr organizācija var izstrādāt procedūru vai protokolu, lai dokumentētu savu procesu 4.1 punkta prasību izpildei. Šajā dokumentā varētu iekļaut šādu informāciju:
  • Metodi, ko organizācija izmanto, lai identificētu un izvērtētu iekšējos un ārējos faktorus, kas var ietekmēt organizāciju.
  • Pasākumus, ko organizācija ir izstrādājusi, lai pārvarētu negatīvās ietekmes no ārējiem faktoriem un izmantotu pozitīvās ietekmes no iekšējiem un ārējiem faktoriem.
E. Auditoru pārbaudes
Auditori pārbaudīs, vai organizācija ir izpildījusi 4.1 punkta prasības. Viņi varētu uzdot šādus jautājumus:
  • Kādus iekšējos un ārējos faktorus organizācija ir identificējusi?
  • Kā organizācija ir izvērtējusi, kā šie faktori ietekmē organizāciju?
  • Kādus pasākumus organizācija ir izstrādājusi, lai pārvarētu negatīvās ietekmes no ārējiem faktoriem un izmantotu pozitīvās ietekmes no iekšējiem un ārējiem faktoriem?
Auditori varētu arī pārbaudīt organizācijas dokumentus, piemēram, procedūras, politiku un protokolus, lai pārliecinātos, ka tie atbilst 4.1 punkta prasībām.
F. Atbildības

Kvalitātes vadātājam ir atbildība par to, lai organizācija izpildītu 4.1 punkta prasības. Kvalitātes vadātājam ir jāpārliecinās, ka organizācija ir identificējusi visus būtiskos iekšējos un ārējos faktorus, kas var ietekmēt tās spēju sasniegt savus mērķus. Kvalitātes vadātājam ir arī jāpārliecinās, ka organizācija ir izstrādājusi un ieviesusi pasākumus, lai pārvarētu negatīvās ietekmes no ārējiem faktoriem un izmantotu pozitīvās ietekmes no iekšējiem un ārējiem faktoriem.

Augstākajai vadībai ir atbildība par to, lai organizācija izpildītu 4.1 punkta prasības. Augstākajai vadībai ir jāapstiprina organizācijas politika un procedūras, kas attiecas uz 4.1 punktu. Augstākajai vadībai ir arī jānodrošina, ka organizācijai ir pietiekami resursi, lai izpildītu 4.1 punkta prasības.

Nodaļu vadītājiem ir atbildība par to, lai viņu nodaļās tiktu izpildītas 4.1 punkta prasības. Nodaļu vadītājiem ir jāpārliecinās, ka viņu nodaļās tiek veikta iekšējo un ārējo faktoru identificēšana un izvērtēšana. Nodaļu vadītājiem ir arī jāpārliecinās, ka viņu nodaļās tiek izstrādāti un ievesti pasākumi, lai pārvarētu negatīvās ietekmes no ārējiem faktoriem un izmantotu pozitīvās ietekmes no iekšējiem un ārējiem faktoriem.

Darbiniekiem ir atbildība par to, lai viņi sniegtu informāciju par iekšējiem un ārējiem faktoriem, kas var ietekmēt organizāciju. Darbiniekiem ir arī jāpārliecinās, ka viņi ievēro organizācijas politiku un procedūras, kas attiecas uz 4.1 punktu.

Kopīgā atbildība. Visām organizācijas iesaistītajām pusēm ir kopīga atbildība par to, lai organizācija izpildītu 4.1 punkta prasības. Ir svarīgi, lai visas iesaistītās puses sadarbotos, lai identificētu un izvērtētu iekšējos un ārējos faktorus, kas var ietekmēt organizāciju.